Lubię ten model, bo w dużym stopniu załatwia temat. W skrócie, Yukl wziął na warsztat wszystkie behawioralne teorie przywództwa oraz towarzyszące im narzędzia do pomiaru kompetencji postulowanych w ramach tych teorii, zrobił z nich jeden wielki kwestionariusz, a potem dał setkom managerów i ich podwładnych do wypełnienia, by sprawdzić, co z tego wszystkiego zostanie. Tzn. by sprawdzić, jaka wyłoni się struktura kompetencji managerskich :)
Jak się okazało, wyłoniły się 3 kategorie kompetencji, związanych odpowiednio z zarządzaniem: relacjami, zadaniami i zmianą. W sumie 12 kompetencji managerskich. Jak dla mnie w sam raz, ani za dużo, ani za mało, i przede wszystkim na temat, bo dotyczą one tego, co na stanowisku managera najważniejsze. Poniżej opisuję każdą z nich.
Zacznijmy od Relacji:
Lp.
|
Kompetencja
|
Definicja
|
Opis
|
Wspieranie
|
Wyrozumiałość względem innych osób,
okazywanie współczucia i wsparcia, kiedy ktoś nie czuje się najlepiej lub
jest zaniepokojony. Dodawanie innym otuchy i wsparcia w obliczu trudnych
wyzwań.
|
Wspieranie jest zdefiniowane jako
okazywanie innym wyrozumiałości, akceptacji i troski o potrzeby i uczucia
innych ludzi. Wspierające przywództwo pomaga budować i utrzymywać efektywne
relacje międzyludzkie.
|
|
Rozwijanie
|
Dostarczanie innych coachingu i porady.
Dostarczanie okazji do rozwoju umiejętności i pomaganie innym w nauce, jak
podnieść ich kompetencje
|
Kluczowym elementem Rozwijania jest
coachowanie poprzez np. pokazywanie innym lepszego sposobu wykonania pracy,
zadawanie pytań, które pomogą rozmówcy zrozumieć, jak lepiej może wykonywać
swoją pracę, pomaganie w wyciąganiu wniosków na podstawie popełnionych błędów
oraz wyjaśnianie jak rozwiązać jakiś skomplikowany problem zamiast
rozwiązania go za pracownika. Rozwijanie także oznacza stwarzanie okazji do
rozwoju umiejętności i pewności siebie, np. poprzez „zadania specjalne” czy
nowe obowiązki stanowiące dla pracownika wyzwanie, jak również ułatwianie
pracownikom dostępu do szkoleń czy kursów, dzięki którym mogą nabyć nowe
umiejętności.
|
|
Docenianie
|
Chwalenie innych i docenianie za
efektywną pracę, znaczące osiągnięcie, wyjątkowy wkład lub postępy w pracy
|
Docenianie oznacza udzielanie pochwał
oraz okazywanie uznania innych za efektywną pracę znaczące osiągnięcie,
wyjątkowy wkład w funkcjonowanie organizacji. Docenienie idzie często w parze
z przyznawaniem materialnych nagród.
|
|
Konsultowanie
|
Konsultowanie z innymi decyzji, które
mają na nich wpływ. Zachęcanie do udziału w podejmowaniu decyzji i
wykorzystywanie pomysłów i sugestii innych.
|
Kluczowym elementem konsultowania jest
angażowanie podwładnych w podejmowanie ważnych decyzji. Konsultowanie decyzji
z pojedynczymi pracownikami czy całymi grupami pracowników jest jednym z
przejawów przywództwa partycypacyjnego.
|
|
Empowerment
|
Przyznawanie pracownikom
odpowiedzialności w parze z samodzielnością w obrębie wykonywanej przez nich
pracy. Ufanie, że podwładni efektywnie rozwiążą problemy i podejmą słuszne
decyzje bez ich wcześniejszego potwierdzenia z przełożonym.
|
Empowerment oznacza delegowanie zadań
na podwładnych oraz dostarczanie im autonomii oraz swobody.
|
Potem moje ulubione - Zmiana:
Lp.
|
Kompetencja
|
Definicja
|
Opis
|
Monitorowanie otoczenia zewnętrznego
|
Analizowanie informacji o eventach,
trendach i zmianach w otoczeniu zewnętrznym, by zidentyfikować szanse i
zagrożenia dla podległeś jednostki organizacyjnej.
|
Jedną z najważniejszych aktywności
managerów wykonawczych jest monitorowanie otoczenia zewnętrznego celem
identyfikacji szans i zagrożeń dla organizacji. Większość liderów potrzebuje
być wrażliwa na szeroki zakres informacji, włączając w to obawy klientów, dostępność
dostawców i podwykonawców, działania konkurencji, trendy na rynku, warunki
ekonomiczne, zmiany ustawowe i rozwój technologii.
|
|
7
|
Zachęcanie do myślenia innowacyjnego
|
Zachęcanie ludzi do kwestionowania
czynionych założeń dotyczących pracy i rozpatrywania innych/lepszych sposobów
jej wykonywania.
|
Zachęcanie do innowacyjnego myślenia
nie jest tym samym, czym bycie innowacyjnym.
|
8
|
Rozwijanie wizji zmiany
|
Prezentowanie atrakcyjnego opisu
pożądanych efektów, które mogą być osiągnięte przed podległą jednostkę
organizacyjną. Opisywanie proponowanej zmiany z wielkim entuzjazmem i
przekonaniem.
|
Wyrażanie inspirującej wizji opisującej
lepsza przyszłość jest stałym elementem większości teorii przywództwa
transformacyjnego czy charyzmatycznego. Wizja bardziej wpływa na
zaangażowanie podwładnych w strategię czy zmianę kiedy odnosi się do ich
wartości i ideałów, kiedy jest komunikowana z entuzjazmem i pewnością oraz
kiedy jest postrzegana jako możliwa do osiągnięcia.
|
9
|
Podejmowanie osobistego ryzyka na rzecz
zmiany
|
Podejmowanie osobistego ryzyka i
czynienie poświęceń, aby zachęcić innych do pożądanej zmiany w organizacji.
|
Podejmowanie się większej zmiany jest
ryzykowne, w szczególności kiedy potrzeba zmiany nie jest jeszcze widoczna
dla ludzi, a większości zależy przede wszystkim na utrzymaniu status quo.
Możliwe ryzyka związane z przeprowadzaniem takiej zmiany obejmują: utratę
pracy, nadszarpnięta reputację, wykolejoną karierę i osobiste odrzucenie w
gronie kolegów.
|
I wreszcie - Zadania:
Lp.
|
Kompetencja
|
Definicja
|
Opis
|
10
|
Planowanie
krótkoterminowe |
Ustalanie, w jaki sposób użyć ludzi i
zasobów, by efektywnie wykonać zadanie oraz jak wydajnie zaplanować i
skoordynować działania podległej jednostki.
|
Decydowanie, co zrobić, jak to zrobić,
kto to zrobi i kiedy ma to zostać zrobione. Tworzenie planów, przygotowywanie
budżetów, harmonogramów i spotykanie się z innymi, aby ustalić jak wywiązać
się z powierzonych zadań. Planowanie jest najbardziej widoczne, kiedy manager
podejmuje działanie, aby swoje plany wdrożyć w życie.
|
Klaryfikowanie
odpowiedzialności i ról |
Rozdzielanie zadań oraz wyjaśnianie
zakresu odpowiedzialności, celu poszczególnych zadań oraz oczekiwań co do
poziomu wykonania.
|
Klaryfikowanie to komunikacja planów,
polityk i oczekiwań wobec poszczególnych ról. Celem klaryfikowania jest
przewodzenie i koordynowanie aktywności pracowników i upewnianie się, że
ludzie wiedzą, co i jak mają robić. Klaryfikowanie oznacza stawianie pracownikom
szczegółowych zadań, które ukierunkowują ich wysiłki na osiąganie ważnych
celów organizacyjnych oraz zachęcają do poszukiwania wydajnych sposobów
wykonywania ich pracy. Klaryfikowanie to także ułatwianie oceny pracy poprzez
dostarczenie punktu odniesienia do jej porównania.
|
|
Monitorowanie
działań i efektów |
Sprawdzanie i ocena postępów w pracy
oraz jej jakości w odniesieniu do pojedynczych pracowników jak i całej
podległej jednostki organizacyjnej.
|
Monitorowanie oznacza zbieranie
informacji o efektywności podległej managerowi jednostki, włączając w to
postępy w pracy, poziom wykonania pojedynczych podwładnych, jakoś produktów/
usług lub projektów/ programów. Monitorowanie może przyjąć wiele form: obserwację
aktywności pracowników, analizę raportów (drukowanych czy w wersji
elektronicznej), sprawdzanie próbek wytworzonych dóbr czy prowadzenie
cyklicznych spotkań z pracownikami, celem oceny postępów – pojedynczych osób
czy całych grup.
|
Z modelu tego można korzystać na wiele sposobów. Jeśli chodzi o kompetencje managerskie z grupy Relacje, to opisują one dokładnie wszystkie te zachowania, jakich potrzeba by rozwijać w zespole przywiązanie do organizacji, satysfakcję z pracy i zaangażowanie. Warto o tym pamiętać budując po raz kolejny action plany po corocznym badaniu zaangażowania pracowniczego. W ilu z nich managerowie deklarują chęć pracy nad odpowiednimi kompetencjami i faktycznie zmieniają swoje zachowanie w stosunku do swoich podwładnych?
Kompetencje managerskie z grupy Zmiana to zachowania, które sprzyjąją innowacyjności, przedsiębiorczości, zwinności i przystosowywaniu się firm do zmieniajacych się okoliczności zewnętrznych, jak np. pojawienie się nowych technologii czy presja konkurencji. Oczywiście dzisiaj wszyscy mówią o potrzebie innowacyjności, rozwoju etc. Ale ilu managerów faktycznie zachowuje się w sposób, który pozwala zmieniać organizację w której pracują?
I wreszcie kompetencje managerskie z grupy Zadania. Można powiedzieć, że to podstawa pracy każdego managera - że robota, za którą odpowiada zostanie wykonana na czas, bez zakłóceń, przestojów, marnotrastwa zasobów, i w oczekiwanej jakości...
Kompetencje managerskie z grupy Zmiana to zachowania, które sprzyjąją innowacyjności, przedsiębiorczości, zwinności i przystosowywaniu się firm do zmieniajacych się okoliczności zewnętrznych, jak np. pojawienie się nowych technologii czy presja konkurencji. Oczywiście dzisiaj wszyscy mówią o potrzebie innowacyjności, rozwoju etc. Ale ilu managerów faktycznie zachowuje się w sposób, który pozwala zmieniać organizację w której pracują?
I wreszcie kompetencje managerskie z grupy Zadania. Można powiedzieć, że to podstawa pracy każdego managera - że robota, za którą odpowiada zostanie wykonana na czas, bez zakłóceń, przestojów, marnotrastwa zasobów, i w oczekiwanej jakości...
Na koniec zachęta do refleksji - jak sądzicie, której kompetencji najbardziej brakuje managerom, z którymi się stykacie? Ja obstawiam 9-tkę...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz