Często w ogłoszeniach o pracę, szczególnie na stanowisko handlowca, pojawia się w wymaganiach kompetencja o nazwie „orientacja na klienta”. Wszyscy intuicyjnie rozumieją, co ona oznacza. Jednak skoro oczekuje się od kandydatów, że będą „zorientowani na klienta”, to warto zapytać, w jaki sposób zmierzyć, czy kompetencję tę posiadają? Dzisiejszy post poświęcę skali SOCO (Sales Orientation/ Costumer Orientation) Saxe'a i Weitza (1982), która jak sama nazwa wskazuje, służy właśnie do pomiaru orientacji na klienta u handlowców.
Kwestionariusz SOCO powstał dość dawno, bo prawie 30 lat temu, jednak z drobnymi modyfikacjami przetrwał do dziś i wciąż cieszy się dużą popularnością (Saxe i Weitz, 1982). Jej autorzy definiują orientację na klienta jako:
- Gotowość do pomagania klientom w podejmowaniu satysfakcjonujących decyzji o zakupie
- Pomaganie klientom w ocenie ich potrzeb
- Oferowanie produktów, które zaspokoją te potrzeby
- Opisywanie tych produktów zgodnie z prawdą
- Modyfikowanie prezentacji handlowych pod kątem interesów klienta
- Unikanie manipulacji w kontakcie z klientem
- Unikanie wywierania na klienta presji
Tak rozumiana orientacja na klienta wywodzi się z podejścia marketingowego, w którym to wszystkie działania podejmowane przez organizacje są ukierunkowane na budowę i wzrost satysfakcji klientów oraz nawiązywanie korzystnych obustronnych i długofalowych relacji z rynkiem. Kluczowym pojęciem dla tego podejścia jest rozwiązywanie problemów klienta. Dlatego handlowiec zorientowany na klienta (ang. costumer orientation) będzie starał się poznać jego problem i zaproponować taki produkt, który pomoże mu te problemy rozwiązać. Tak rozumianą orientację na klienta autorzy SOCO przeciwtawiają orientacji na sprzedaż. I tak handlowiec zorientowany na sprzedaż (ang. sales orientation) będzie starał się przede wszystkim sfinalizować transakcję i sprzedać danemu klientowi jak najwięcej, pomijając jego faktyczne potrzeby.
Różnica między orientacją na klienta a orientacją na sprzedaż będzie jasna, kiedy zapoznamy się z pytaniami zawartymi w SOCO:
- Staram się przekazać klientowi właściwe wyobrażenie tego, jakie efekty przyniesie zakup produktu
- Staram się zachęcić klientów do rozmawiania ze mną o ich potrzebach
- Kiedy nie jestem pewien, czy produkt jest właściwy dla klienta i tak będę wywierał presję, aby przekonać go do zakupu
- Sugeruję klientowi, że na pewne rzeczy nie mam wpływu, nawet jeśli faktycznie mam
- Staram się wpływać na klientów bardziej za pomocą informacji niż presji
- Bardziej zależy mi na sprzedaży niż na zadowoleniu klienta
- Więcej czasu poświęcam na przekonywanie klienta do zakupu niż poznawanie jego potrzeb
- Staram się pomóc swoim klientom osiągać ich cele
- Odpowiadam na pytania klienta tak poprawnie, jak tylko potrafię
- Aby pozyskać sympatię klientów udaję, że się z nimi zgadzam
- Traktuję klienta jako rywala
- Staram się poznać potrzeby klienta
- Dobry handlowiec musi mieć na uwadze najlepszy interes swojego klienta
- Staram się powiązać problem klienta z produktem, który pomoże mu ten problem rozwiązać
- Jestem gotów nie zgodzić się z klientem, jeśli pomoże mu to podjąć lepszą decyzję
- Oferuję klientowi ten produkt, który najlepiej pasuje do jego potrzeb
- Koniecznym jest naciągniecie prawdy celem przekonania klienta do zakupu
- Zaczynam swoją prezentację handlową przez rozmową z klientem o jego potrzebach
- Staram się przekonać klienta do zakupu wszystkiego, do czego jestem w stanie go przekonać, nawet jeśli byłoby to z jego strony nierozsądne, aby to kupić
- Opisując swoje produkty zwykle przedstawiam je w nadmiernie różowych kolorach
- Staram się osiągać swoje cele poprzez zadowolenie klientów
- Decyzję o tym, co zaoferować klientom podejmują na podstawie tego, do czego jestem w stanie ich przekonać, a nie czy w dalszej perspektywie będą z tego zadowoleni
- Staram się dowiedzieć, który produkt byłby najbardziej pomocny klientowi
- Staram się wyłapywać słabości klienta, aby wiedzieć jak później wywrzeć na nim presję
Należy jednak pamiętać, że orientacja na klienta nie zawsze jest najlepszym podejściem. Istnieją warunki, w których sprawdza się idealnie, ale też takie, w których nie przyniesie najlepszych efektów. Jak wykazali Saxe i Weitz, orientacja na klienta daje najlepsze rezultaty, jeśli: (i) handlowiec ma możliwość zaproponowania klientowi kilka alternatyw swojego produktu oraz (ii) posiada wiedzę niezbędną do oceny, która alternatywa byłaby dla niego najlepsza; (iii) decyzja dotycząca zakupu jest dla klienta nowa i/lub złożona, a handlowiec jest dla niego jedynym źródłem informacji; (iv) zakup nie ma charakteru jednorazowego, tzn. istnieje duże prawdopodobieństwo ponownego kontaktu z tym klientem w przyszłości (1982).
SOCO posiada bardzo dobre właściwości psychometryczne. Poza rzetelnością oraz trafnością teoretyczną, SOCO jest także trafny prognostycznie, tzn. wyniki uzyskiwane przez badanych handlowców istotnie korelują z jakością ich pracy. Problem jednak stanowi to, że w metoda ta nie została zaadoptowana do warunków polskich, w związku z czym jej wykorzystanie w Polsce mija się z celem. Poza tym metoda ta jest chroniona prawem autorskim i można ją nabyć jedynie na zasadach komercyjnych u jej amerykańskiego wydawcy. Mimo to, stanowi ona fantastyczne źródło inspiracji do wykorzystania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Ostatecznie pytania zawarte w SOCO dostarczają nam bardzo wielu wskazówek na temat tego, jakie zachowania czy wypowiedzi kandydatów podczas rozmowy kwalifikacyjnej będą świadczyć o ich wysokiej lub niskiej orientacji na klienta.
Nigdy nie zastanawiałem się czy mam orientację skierowaną na klienta czy na sprzedaż. Bardzo przydatny wpis.
OdpowiedzUsuńNo więc jaką ma Pan orientację;)?
OdpowiedzUsuńJestem niemal pewien,że mam orientację nastawioną na klienta:)
OdpowiedzUsuńJestem niemal pewien,że mam orientację skierowaną na klienta :)
OdpowiedzUsuńSama orientacja na klienta jest niezwykle ważna, ale wybór profilu nie zawsze przekłada się na pozyskanie klienta. Dlatego polecam system crm, ponieważ jest idealnym narzędziem dla managera. Pomaga w relacjach z klientem, a także w komunikacji wewnętrznej w firmie. Polecam poczytać więcej na stronie www.crm7.pl gdzie znajduje się wiele pomocnych artykułów :)
OdpowiedzUsuń