Przy okazji opisu każdej swojej metody przypominam, jak ważne jest by była ona rzetelna i trafna :) Nie inaczej będzie w przypadku Testu Kompetencji i Stylów Managerskich dla Liderów Sprzedaży (TKSM-LS). W niniejszym poście przeczytacie zatem, jak pod względem każdego z tych kryteriów dobroci testów wypada właśnie Test Kompetencji i Stylów Managerskich dla Liderów Sprzedaży (TKSM-LS). Dzięki tym informacjom dowiecie się, jak dokładną miarą jest ten test oraz co dokładnie mierzy.
Zacznijmy od rzetelności. Test Kompetencji i Stylów Managerskich (TKSM-LS) jest narzędziem psychometrycznym, którego rzetelność, mierzona wskaźnikiem Alpha Cronbacha wynosi dla wyników ogólnych średnio 0,80 a dla kompetencji średnio 0,70. Jak wielokrotnie wcześniej pisałem, minimalny poziom dokładności pomiaru, a więc rzetelności, jakiego należałoby się spodziewać po testach przeznaczonych do diagnozy indywidualnej to właśnie 0,70 a do badań naukowych 0,60. Można zatem stwierdzić, że Test Kompetencji i Stylów Managerskich dla Liderów Sprzedaży (TKSM-LS) spełnia ten warunek.
Następnie trafność zewnętrzna TKSM-LS. Związek kompetencji i stylów managerskich liderów sprzedaży z kryteriami zewnętrznymi mierzony był na dwa sposoby. Pierwszy polegał na zebraniu odpowiednich informacji w ramach metryczki dołączonej do TKSM-LS. Pytania o efektywność były następujące: 1) jakbyś ocenił swoją efektywność w roli managera sprzedaży? (A), 2) jakby ocenił ją Twój szef (B)?, 3) jakby ocenili ją Twoim współpracownicy (C)? Badani zostali poproszeni, by odpowiadając na to pytanie myśleli o swoim obecnym, a w przypadku osób obecnie nie pracujących lub nie pełniących obecnie roli managerskiej, ostatnim miejscu pracy, gdzie zarządzali zespołem.
Następnie trafność zewnętrzna TKSM-LS. Związek kompetencji i stylów managerskich liderów sprzedaży z kryteriami zewnętrznymi mierzony był na dwa sposoby. Pierwszy polegał na zebraniu odpowiednich informacji w ramach metryczki dołączonej do TKSM-LS. Pytania o efektywność były następujące: 1) jakbyś ocenił swoją efektywność w roli managera sprzedaży? (A), 2) jakby ocenił ją Twój szef (B)?, 3) jakby ocenili ją Twoim współpracownicy (C)? Badani zostali poproszeni, by odpowiadając na to pytanie myśleli o swoim obecnym, a w przypadku osób obecnie nie pracujących lub nie pełniących obecnie roli managerskiej, ostatnim miejscu pracy, gdzie zarządzali zespołem.
Drugi sposób na zebranie danych kryterialnych polegał na równoległym do TKSM-LS przedstawieniu osobom badanym Kwestionariusza Efektywności Organizacyjnej (KEO), służącego do pomiaru 4 rodzajów efektywności w funkcjonowaniu jednostki organizacyjnej (zespołu) podlegającej danemu managerowi i skorelowaniu z nim wyników z TKSM-LS. Są to: 1) efektywność wynikająca z efektywnego zarządzania ludźmi – ich satysfakcja z pracy, przywiązanie do organizacji, relacje w zespole oraz z przełożonym, rozwój ich kompetencji oraz kariery (D); 2) efektywność wynikająca z efektywnego zarządzania procesem (czy też pracą lub projektami), czego przejawem jest wysoka jakość wykonanej pracy, jej terminowość, ogólna zgodność z oczekiwaniami/ standardami, czy wreszcie jej wykonanie w sposób bezpieczny (E); 3) efektywność wynikająca z efektywności w zakresie kreowania zmiany, co objawia się generowaniem innowacji, inicjowaniem zmian, twórczym podejściem do pracy (F); 4) efektywność wynikająca z efektywności w zakresie wydajności i produktywności, często określana mianem rentowności czy efektywności finansowej (G). KEO dostarcza także wyniku o ogólnej efektywności organizacyjnej (H).
Tabela poniżej prezentuje korelacje pomiędzy poszczególnymi kompetencjami i stylami mierzonymi za pomocą TKSM-LS a omówionymi powyżej zewnętrznymi kryteriami efektywności managerskiej. Podane zostały tylko korelacje istotne statystycznie:
Tabela poniżej prezentuje korelacje pomiędzy poszczególnymi kompetencjami i stylami mierzonymi za pomocą TKSM-LS a omówionymi powyżej zewnętrznymi kryteriami efektywności managerskiej. Podane zostały tylko korelacje istotne statystycznie:
Kompetencja/
styl
|
Liczba awansów
|
A
|
B
| C |
|
|
|
|
H
|
Ogólna kompetencja mng
|
0,22
|
-
|
-
|
-
|
0,20
|
-
|
0,20
|
-
|
0,19
|
Klaryfikowanie
|
-
|
0,25
|
0,23
|
-
|
0,19
|
-
|
0,20
|
0,19
|
0,25
|
Konsultowanie
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Monitorowanie
|
-
|
0,26
|
0,22
|
0,19
|
0,19
|
0,21
|
0,26
|
0,26
|
0,32
|
Rozwijanie
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0,22
|
-
|
-
|
Wspieranie
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0,20
|
-
|
-
|
Korygowanie/ interwenio
|
-
|
0,21
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Motywowanie pozytywne
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Motywowanie negatywne
|
-
|
0,25
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Oddziaływanie na motyw
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Myślenie systemowe
|
0,22
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rozwiązywanie problem
|
-
|
0,21
|
0,21
|
0,23
|
|
0,21
|
0,29
|
-
|
0,27
|
Autorytaryzm (styl)
|
-
|
0,35
|
0,23
|
-
|
0,20
|
-
|
0,19
|
-
|
0,27
|
Demokratyzm (styl)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
I ostatnia sprawa. Trafność wewnętrzna kompetencji i stylów managerskich. Skale do pomiaru stylów przywódczych, zbudowane w oparciu o klasyczny model Lewina i Lippitta (1938) okazały się zgodnie z oczekiwaniami teoretycznymi, ale też i wynikami wielu badań empirycznych, niezależne od siebie (rho=0,17; p>0,005). Poza tym każdy ze stylów korelował bardziej z tymi kompetencjami, wyłonionymi na postawie modelu Triarchicznej Taksonomii Zachowań Przywódczych G. Yukla (1998), z którymi powinien (ze względu na podobieństwo definicji).
Powyższe dane potwierdzają wysokie własności psychometryczne Testu Kompetencji i Stylów Managerskich dla Liderów Sprzedaży (TKSM-LS). Tym samym oznacza to, że TKSM-LS jest bezpiecznym narzędziem diagnostycznym, które można wykorzystywać w projektach rekrutacyjnych i rozwojowych.
TKSM-LS wykorzystywany jest w wielu firmach wiodących. Dane bardzo dobrze obrazują własności psychometryczne.
OdpowiedzUsuń